Pages

Monday, September 26, 2011

..++ orang panggil sekarang 'FESYEN' ++..

Assalamualaikum and hai korang ! Sehat ? :) Kenal amende menatang kat atas ni ? Mehh aku intro pada korang . This is what people called 'KONTEK LENS' . Ramai kan skrg pakai . Bukan saje yg memang sah2 rabun , yang buat2 rabun pon nak pakai jugak . Sebab , ha ! Lagi2 laa skrg ni bervariasi kaler dia kan . Its totally attract people to buy . :) *aku x kesah korg nak beli sbb IA PAKAI DUIT KORANG :p* Hehe . "ramai gak students skola aku pakai bende allah ni . Mcm2 kaler design mata aku tengok . . . "
cute eak bla da pakai . patutlah korg beli ;)

Pada pandangan mata aku laa kan, utk yang pakai memang sah2 rabun and utk kesenangan diri sendiri drpd terpaksa memakai cermin mata cikgu bedahh , itu  lain cite laa. Tapi , disebabkan aku sebagai seorg rakan dan blogger yg CONCERN aku nak jugak tulis kt entri kali ni ! :p Kanta lekap kini dkt area skola aku jd mcm 1 trend . Mana dorg dpt, aku tak tahu . Mungkin secara online atau adelah agen gelap dorg . Hehe . Tapi , dlm utk mempercantikkan diri , ada korg pernah fikir negative feedback yg korg bakal terima ? Tak pernah kan ??
TAHUKAH ANDA ?
  • Penggunaan kanta lekap tanpa rujukan optometris bertauliah, risiko utk kena pyakit mata adalah sgt tinggi .
  • Pengguna jugak berisiko utk kena jangkitan, alahan dan sekiranya kronik boleh menyebabkan BUTA.
  • Berdasarkan penyelidikan pihak berkenaan, penjualan kanta lekap yg tak bertauliah amat dikhuatiri ! Sebab, aku baca laa kan , pernah terjadi , ade sorg hamba allah ni TERbeli konteks lens yang 2nd hand punya . Rupe2 nya, kanta lekap tu dah diguna pakai terlebih dahulu sblm dijual kepada org lain. Bukan apelahh kan, takot2 laa mata pengguna pertama tu berkuman dan berbakteria ke, haa. Then korang gune, HAMBEKK ! :p hehe
camnie laa kot jdnye. err :/
  • Pengguna yang menggunakan konteks lens ini sbgi kosmetik , berhati2 ye . Especially yang beli tanpa rujukan optometris bertauliah tu , haa . Sebab, murah tak semestinya berkualiti . and cantik bila ada mata ke, ATAU cantik bila mata da mula nak buta ?? Haha . fikir2 kan lahh ye .
  • Berbicara dari segi agama , aku pon boleh dikategorikan jahil jugak lahh . Tapi , aku sekadar berkongsi . Terdapat beberapa hal yang dikeluarkan oleh ulama' tntg pemakaian konteks lens ni haa . Haram/Halal/Harus itu bergantung pada niat korg sebenarnya . Klau tujuan perubatan dan keperluan, maka diharuskan pakai . Tapi sekadar utk perhiasan diri , minta korg rujuk lahh mana2 ustadz/ustadzah kat sekolah ke, masjid kwsn uma ke kerana ada ulama' mengatakan haram sekiranya tiada keperluan sebab ia seolah2 merubah mata ciptaan  ALLAH dan ia juga bole menarik perhatian kaum Adam pd diri korg . *renung2kan lahh ye :)*
Uihh ! banyak pulak aku karang , Haha ! boleh score A+ dlm bm ni . Tapi ayat , tak berapa sesuai . ngee~
Apepon, aku bukan nak myebok hal korg, sebab tu mata korg, BUKAN mata aku ! Haha :D sekali lagi aku repeat, aku just care pd korg, especially kwn2 saia diluar sana . Hee , heartiest , aishahKay =)

aishahKay : Sayangi mata anda setiap hari . Ouh mata ! :) *ikot versi Vitagen ;)*




No comments:

Post a Comment